- Tyskland har under de senaste årtiondena varit Sveriges största exportmarknad.
- Många tyska marknader är mer än 10 gånger så stora som motsvarande svenska. Ett exempel är metallbearbetande industri som är minst 15 gånger större än i Sverige.
- Tyskar har generellt en positiv inställning till Sverige och svenskar. Att ”tyskar helst handlar av tyskar” stämmer inte om du har en intressant produkt eller tjänst.
- Tyskland är ett grannland. Att ta sig till centrala Tyskland är jämförbart med att resa inom Sverige eller till ett nordiskt grannland, vad gäller tidsåtgång och kostnad.
- Tyskar är raka i sin kommunikation, vilket spar tid och gör att du kommer snabbare fram i din exportförsäljning.
- Tyskar är pålitliga. Har du kommit överens om något som är väsentligt för att försäljningsprocessen skall gå vidare, t.ex. att en test skall utföras av ett tyskt företag med din produkt, så hålls tidsplanen betydligt oftare än i Sverige eller andra europeiska länder t.ex. England.
- Tyska kunder är bra referenser i andra exportländer eftersom tyska företag är kända för att vara kvalitetsmedvetna och krävande.